%0 Generic %A Pineda Báez, Clelia %A Hennig Manzuoli, Cristina %A Vargas Sánchez, Ana %8 2019 %@ 0883-0355 %U http://hdl.handle.net/10818/48393 %X This qualitative study used a multimodal strategy to examine the voices of students with the objective of determining how they experienced the phenomenon of school engagement in two of its dimensions: cognitive and agentic. Data from 157 students, aged 12–13, from four public schools located in urban and rural areas of three municipalities in Colombia, served to identify key factors that reinforced or hindered students’ investment in their school activities. Results show that encouragement and emotional support from teachers, along with a healthy school climate that favors peer collaboration, the explicit use of strategies to foster cognitive development, and bi-directional dialogue and respect are determinant factors in stimulating students to participate actively in their educational trajectories. %X Este estudio cualitativo utilizó una estrategia multimodal para examinar las voces de los estudiantes con el objetivo de determinar cómo vivieron el fenómeno del compromiso escolar en dos de sus dimensiones: cognitiva y agencial. Los datos de 157 estudiantes, de 12 a 13 años, de cuatro escuelas públicas ubicadas en áreas urbanas y rurales de tres municipios de Colombia, sirvieron para identificar factores clave que reforzaron o dificultaron la inversión de los estudiantes en sus actividades escolares. Los resultados muestran que el estímulo y apoyo emocional por parte de los docentes, junto con un clima escolar saludable que favorece la colaboración entre pares, el uso explícito de estrategias para fomentar el desarrollo cognitivo, el diálogo bidireccional y el respeto son factores determinantes para estimular a los estudiantes a participar activamente en su proceso educativo. trayectorias. %I International Journal of Educational Research %T Supporting student cognitive and agentic engagement: Students’ voices %T Apoyando el compromiso cognitivo y agente de los estudiantes: las voces de los estudiantes %R 10.1016/j.ijer.2019.06.005 %~ Intellectum