%0 Generic %A Boude Figueredo, Oscar %A Jimenez Villamizar, Jairo %8 2015 %@ 978-3-642419812 %U http://hdl.handle.net/10818/48354 %X In the current peak of development and implementation of mobile applications in educational settings, it is becoming an urgent matter to propose pedagogical approaches that addresses the complex educational dynamics for mobile teaching and learning. Previous studies have suggested different models to implement mobile technologies in educational settings. However, few of them recognize the specific reality of an educational setting and the difficulties that must be assumed by teachers in mobile teaching design and implementation. Consequently, this book chapter examines theoretical and empirical work of previous proposals in order to develop a framework of M-learning aimed to teachers who want to innovate their learning environments using mobile devices. To this end, it was conducted a theoretical and empirical validation of the proposed model in order to design a framework that addresses practical aspects of the context of teachers considering pedagogical use of mobile technology. Finally, the results and conclusions of this proposed model are expected to contribute in the construction of an educational model for mobile technology integration. %X En el auge actual de desarrollo e implementación de aplicaciones móviles en el ámbito educativo contextos, se vuelve urgente proponer enfoques pedagógicos que aborden la Dinámicas educativas complejas para la enseñanza y el aprendizaje móviles. Estudios previos han sugerido diferentes modelos para implementar tecnologías móviles en entornos educativos. Sin embargo, pocos de ellos reconocer la realidad específica de un escenario educativo y las dificultades que debe asumir docentes en el diseño e implementación de la enseñanza móvil. En consecuencia, este capítulo de libro examina el trabajo teórico y empírico de propuestas anteriores con el fin de desarrollar un marco de M-learning dirigido a docentes que quieren innovar sus entornos de aprendizaje utilizando dispositivos móviles dispositivos. Para ello, se realizó una validación teórica y empírica de la propuesta modelo con el fin de diseñar un marco que aborde aspectos prácticos del contexto de los docentes considerando el uso pedagógico de la tecnología móvil. Finalmente, los resultados y conclusiones de este Se espera que el modelo propuesto contribuya a la construcción de un modelo educativo para integración de tecnología móvil. %I Handbook of mobile teaching and learning %T Framework for Design of Mobile Learning Strategies %T Framework para el Diseño de Estrategias de Aprendizaje Móvil %~ Intellectum