%0 Generic %A Chiappe, Andrés %A Cuesta, Jenny Consuelo %8 2014-01-20 %@ 0123-1294 %U http://hdl.handle.net/10818/48337 %X The article presents the results of research on strengthening the emotional intelligen-ce of teachers. The study began by diagnosing the skills of participating teachers in terms of their self-motivation, self-knowledge, self-control, empathy and skill. Then, an ICT mediated learning environment was designed and implemented to identify opportunities for improvement in self-control and empathy. The results show that interaction in these virtual learning environments, above all those designed for co-llaborative scenarios, helps to strengthen emotional skills related to the ability to perceive, understand and control one’s own emotions and those of others. %X El artículo muestra los resultados de una investigación acerca del fortalecimiento de la inteligencia emocional de los profesores. Se partió del diagnóstico de las ha- bilidades de los profesores participantes: automotivación, autoconocimiento, auto- control, empatía y destreza. Posteriormente se diseñó e implementó un ambiente de aprendizaje mediado por las TIC, para identificar oportunidades de mejora en el autocontrol y la empatía. La investigación mostró que la interacción en estos Am- bientes Virtuales de Aprendizaje, sobre todo aquellos diseñados sobre escenarios de colaboración, contribuyen al fortalecimiento de habilidades emocionales relaciona- das con la capacidad para percibir, comprender y regular las emociones propias y las de los demás. %I Educación y Educadores %T Strengthening the Emotional Skills of Teachers: Interaction in Virtual Environments %T Fortalecimiento de las habilidades emocionales de los educadores: interacción en los ambientes virtuales %R 10.5294/edu.2013.16.3.6 %~ Intellectum