%0 Thesis %A Chíquiza Ochoa, Nohora %A Sánchez Arévalo, Ana Jakeline %A Sandoval, Sandra Patricia %8 2020-09-10 %U http://hdl.handle.net/10818/43936 %X Las prácticas reflexivas en torno a la enseñanza constituyen un elemento esencial en el proceso de transformación y desarrollo profesional de los profesores y repercuten directamente en el fortalecimiento de habilidades, aprendizajes y mejoramiento de comprensiones en sus estudiantes. En este informe se exponen los resultados de la investigación realizada por tres profesoras del área de lengua castellana que se desempeñan en los niveles de educación básica y media de la Institución Educativa Departamental Pompilio Martínez de Cajicá - Cundinamarca. La investigación surge a partir de la reflexión realizada sobre sus propias Prácticas de Enseñanza (PE) en las que predominaban actividades de tipo tradicional, autoritaria, memorística y, en consecuencia había poca participación de los estudiantes, escasa comprensión y aprendizaje; aunado a ello, se identificó un exiguo abordaje e integración al aula de habilidades comunicativas de orden visual, junto con un reducido aporte del área a la construcción del Pensamiento Crítico (PC) en los estudiantes. En este sentido, el propósito de la investigación se centró en reconstruir las acciones constitutivas de las prácticas (Planeación, Intervención y Evaluación de los aprendizajes) mediante la implementación curricular de una propuesta pedagógica de Alfabetización visual (AV) como estrategia para el desarrollo de habilidades comunicativas y fortalecimiento del PC en los estudiantes. %X Reflective practices in teaching are an essential element in transformation process, profesional development of teachers and directly affect the abilities, learnig strengthening and improvement of understandings in their students. This report presents the results of the research carried out by three teachers in the area of Spanish Language who work at the basic and secondary education levels of the Pompilio Martínez de Cajicá-Cundinamarca departmental educational institution. The research arises from the reflection made on their own teaching practices (PE) in which traditional activities, authoritarian and memory predominated, in consecuence, there was little participation of students, besides limited comprenhesion and learning; coupled with it, a poor approach and integration into the classroom of communicative skills of visual order was identified, together with a reduced contribution of the area to the construction of Critical Thinking (PC) in students. In this sense, the purpose of the research was located to reconstruct teaching actions (Planning, Intervention and Evaluation of the learnings) through the curricular implementation of Visual Literacy (AV.), as a reading strategy and development of communication skills aimed at strengthening Critical Thinking in students. The research adapted a qualitative approach and an Educative action Research design (IAE) Elliot (1991) developed from Reflection Cycles (CR); As pedagogical approach. the Framework for Teaching for understanding was accepted (EpC) Blythe (1994), Perkins (1999). Joined with Thinking routines (RP), Ritchhart, Church & Morrison (2014); likewise, as instruments and techniques to gather information like field journals, classsroom observation, individual and group reflections were used; In addition, they were used class videos, audio recordings and photographic records have been used. Likewise, techniques such as participant observation, interviews and surveys of teachers and students were used. %I Universidad de La Sabana %T La transformación de las prácticas de enseñanza con estrategias curriculares de alfabetización visual para el fortalecimiento del pensamiento crítico %~ Intellectum