%0 Generic %A Blanco Valbuena, Carlos E. %A Bernal Torres, César Augusto %A Camacho, Fernando %A Díaz Olaya, Miguel %8 2018-06 %@ 0718-0764 %U http://hdl.handle.net/10818/43482 %X This article analyzes the creative and cultural industries sector from the perspective of knowledge management through the analysis of aggregate and disaggregated data. Information for this analysis was obtained through the application of a survey to 110 executives and entrepreneurs of companies in the sector located in Bogotá, Colombia. The aggregate analysis of the data indicates that the respondents recognize the importance of knowledge management to build competitive advantage in their companies, but that, within them, there are low levels of conversion of tacit knowledge into explicit and low transfer of knowledge among companies. The disaggregated analysis indicates that internalization, compared to socialization, is the most used means for these companies to create knowledge. These results serve as a reference for academic researchers and business executives, government agencies, and interested in companies in this sector, so they can reflect and motivate actions that allow the design of knowledge management strategies aimed to generating added and sustainable value and for these companies and their different stakeholders. %X Este artículo analiza el sector de las industrias creativas y culturales desde el enfoque de la gestión del conocimiento mediante análisis de datos agregados y desagregados. La información para este análisis se obtuvo mediante la aplicación de una encuesta a 110 directivos y empresarios de empresas del sector localizadas en Bogotá, Colombia. El análisis agregado de los datos indica que, en general, los encuestados reconocen la importancia de la gestión del conocimiento para construir ventaja competitiva en sus empresas pero que, al interior de éstas, se hace poca conversión de conocimiento tácito en explícito y poca transferencia de conocimiento entre las empresas. El análisis desagregado indica que la interiorización, comparada con la socialización, es el medio más usado por estas empresas para crear conocimiento. Estos resultados sirven de referente para que académicos y directivos empresariales y de organismos gubernamentales, interesados en las empresas de este sector, reflexionen y motiven acciones que permitan el diseño de estrategias de gestión del conocimiento tendientes a generar valor agregado y sostenible para estas empresas y sus diferentes grupos de interés. %I Información Tecnológica %T Creative and Cultural Industries: Study from the Knowledge Management Approach %T Industrias Creativas y Culturales: Estudio desde el Enfoque de la Gestión del Conocimiento %R 10.4067/S0718-07642018000300015 %~ Intellectum