%0 Journal Article %A Tilano Vega, Luz Magnolia %A Cárdenas Torres, Andrés Mauricio %A Betancur Caro, Isabel Cristina %A Rivera Muñoz, León Mauricio %A Gómez Gómez, Beatriz Liliana %A Arango Restrepo, Juan Pablo %A Moreno Asprilla, Yadira %A Jaramillo Velásquez, Alexandra %8 2014 %@ 0123-1294 %U http://hdl.handle.net/10818/29196 %X There is a great deal of interest worldwide in serving people with diverse abilities and needs, especially in the field of education. This implies a commitment to inclusion, empowerment and creating opportunities in a range of sectors. The deaf pose a considerable challenge to any proposal for inclusion and social integration, because their difficulty affects communication. The purpose of this study is to contribute to theoretical reflection on the development of communication tools that give the deaf access to education. It is based on a review of studies found in databases, on institutional websites and in journals on disciplines such as teaching, psychology and engineering. The various tools that have been created to help members of the deaf community strengthen the social, educational, recreational and work-related aspects of their lives are listed. %X A nivel mundial se ha gestado un grán interés, especialmente en el campo educativo, por atender a la población con capacidades y necesidades diversas; esto implica un compromiso con la integración, la potenciación y generación de oportunidades en diversos sectores. Las personas en condición de sordera representan un gran reto para las propuestas de inclusión y de integración social porque su dificultad repercute en el plano comunicativo. El objetivo de este estudio es aportar a la reflexión teórica respecto al desarrollo de herramientas comunicativas que le permiten a las personas en condición de sordera acceder a la educación, a partir de la revisión de investigaciones que den cuenta de ello en diferentes bases de datos, páginas institucionales y revistas científicas de disciplinas como la pedagogía, la psicología y la ingeniería. Se relacionan las diferentes herramientas creadas con el fin de que la comunidad sorda fortalezca su dimensión social, educativa, de esparcimiento y vida laboral. %I Universidad de La Sabana %K Inclusive education %K Sign language %K Communicative skill %K Social integration %T Tools Facilitating Communication for the Deaf %~ Intellectum