%0 Generic %A Lozano Velandia, Sergio Andrés %8 2015-07 %@ 2322-9721 %U http://hdl.handle.net/10818/21862 %X This qualitative action research study explored 11 young-adult learners’ interactions in an ESP (English for special purposes) context while they carried out a self-reflection strategy on their learning processes at an airline training-center in Bogotá, Colombia. A needs analysis performed at the beginning of the process showed that learners lacked strong communicative and interactional competences, had poor knowledge of technical English, and lacked self-reflection and goal-setting strategies. Accordingly, they were presented with a pedagogical intervention that implemented communicative tasks in an ESP (English for cabin crews) context, as well as learner training for the development of self-reflection strategies (to be used, based on their learning process, at the beginnings and ends of each communicative task). Data collection procedures carried out during the intervention comprised a piloting stage and three data collection stages, during which data was collected through four different instruments. Data analysis followed the grounded theory approach. Findings suggest that self-set goals and reflection allowed learners to maintain focus on the specific language functions and vocabulary necessary for them to complete communicative tasks (role-plays) successfully, which, in turn, led to increased learner awareness, confidence, and positive self-concept. In addition, learners evidenced progress on language development regarding specific (ESP) language functions and technical vocabulary. %X Este estudio cualitativo de investigación-acción exploró la interacción de estudiantes adultos jóvenes que llevaban a cabo autorreflexión sobre sus procesos de aprendizaje en un curso de inglés para propósitos específicos (ESP) en el centro de formación de una aerolínea en Bogotá, Colombia. Un análisis de necesidades evidenció que los estudiantes tuvieron un conocimiento deficiente de inglés técnico, y una carencia en competencias comunicativas e interactivas fuertes, además de estrategias de autorreflexión y formulación de objetivos de aprendizaje. Por consiguiente, la intervención pedagógica se enfocó en el uso de tareas comunicativas apropiadas para su contexto profesional (inglés para auxiliares de vuelo) y el desarrollo de estrategias de autorreflexión (practicadas al principio y al final de cada tarea comunicativa). Los datos recopilados en 3 etapas por medio de 4 instrumentos se analizaron por el muestreo teórico. Los resultados sugieren que la autoformulación de objetivos y autorreflexión ayudan a los estudiantes a que se concentren en las funciones del lenguaje específicas y en el vocabulario necesario para completar las tareas comunicativas (juegos de rol) con éxito y, a su vez, conducen a un aumento en la conciencia, la confianza, y el autoconcepto positivo de los estudiantes. Asimismo, los estudiantes evidenciaron avances en el desarrollo del lenguaje en cuanto a funciones comunicativas específicas y vocabulario técnico (ESP). %T Goal-setting and self-reflection to enhance learners’ interaction in an ESP context %T Autorreflexión y formulación de objetivos para la mejora de la interacción en estudiantes de inglés para propósitos específicos %R 10.5294/laclil.2015.8.2.4 %~ Intellectum