%0 Generic %A Agolli, Renata %8 2015 %@ 2322-9721 %U http://hdl.handle.net/10818/21847 %X This paper aims to introduce pre-CLIL through the CLSL (content & languages [L1/L2] shared learning) model, which operates as a bridge for a full CLIL immersion. It analyses the characteristics of this new learning model that springs up from immanent needs of Italian educational reality by reporting results on the way content and language develop in a translanguaging pattern. It further discusses the impact it may have on a national and international level by observing that the gradual nuances of pre-CLIL tend to soothe and mainly vivify the learning experience. At the same time the stakeholders’ voices extend the role of the CLSL model by giving life to a democratic and diversified learning that can perceive the alternative CLIL practice in a tripartite mode. CLSL emerges as a dynamic phase that enhances inter-content and linguistic competences by rendering language and content learning through code-switching dialogic and participatory instigating a new interlearning experience. %X Este artículo tiene como objetivo introducir pre-AICLE a través del modelo CLSL (contenido y lenguas [L1/L2] aprendizaje compartido), que funciona como un puente para una inmersión AICLE completa. Se analizan las características de este nuevo modelo de aprendizaje que surge de las necesidades inmanentes de la realidad educativa italiana informando sobre los resultados en cuanto a la forma en que el contenido y el lenguaje se desarrollan en un patrón de translingüismo. Discute a mayor profundidad el impacto que pueda tener en el ámbito nacional e internacional mediante la observación en la que los matices graduales del preAICLE tienden a calmar y vivificar la experiencia de aprendizaje. Al mismo tiempo, las voces de los actores amplían el papel del modelo CLSL dando vida a un aprendizaje democrático y diversificado que puede percibir la práctica alternativa de AICLE en un modo tripartito. CLSL surge como una fase dinámica que mejora intercontenido y competencias lingüísticas a través de la interpretación de aprendizaje de lenguaje y contenido a través de código de conmutación dialógica y participativa originando una nueva experiencia de inter-aprendizaje.. %T Content and language symbiosis in a maieutic, translanguaging pattern: An exploratory practice in Italy %R 10.5294/laclil.2015.8.1.5 %~ Intellectum