%0 Journal Article %A Barrera, Diana %A Restrepo, Carolina %A Labrador López, Christian Stevens %A Niño, Gina %A Díaz Quijano, Diana Marcela %A Restrepo, Diana %A Lamus Lemus, Francisco %A López de Mesa Melo, Clara Beatriz %A Mancera, Blanca %8 2006 %U http://hdl.handle.net/10818/13964 %X A participative research-action was carried out at the “Colegio General Santander de Chia” on 32 children of school age showing aggressive behavior, in order to watch how both family and school environments influence aggressiveness and suggest alternatives leading to modulate such conducts. The study inquired, among parents and children, certain conclusive factors contributing to trigger hostility. An evaluation was made of family structures and people responsible for the care of the children; their dwelling conditions and other factors were assessed, such as parents’ education level and employment situation, corrective methods, overcrowding, and consumption of alcohol by parents, adults and childminders in charge, as determining variables of the family environment. It was found in this case that the main causes influencing the children’s bellicose manifestations were the particular type of their family structure, the low schooling level of both their parents and other people responsible for their education and care; and the school environment as a source of imitation of aggressive conducts. %X Se realizó una investigación-acción participativa en 32 niños en edad escolar, con conductas agresivas, del Colegio General Santander de Chía, para observar cómo influye el medio familiar y escolar en las conductas agresivas de los niños, y plantear alternativas para modular dichas conductas. El estudio indagó, en niños y padres de familia, factores determinantes de las conductas agresivas. Se evaluaron el tipo de estructura familiar, las personas responsables del cuidado de los niños, las condiciones de vivienda, el hacinamiento, el nivel de escolaridad, la situación laboral, los métodos correctivos y el consumo de alcohol por parte de los padres o cuidadores, como variables determinantes del medio familiar. Se encontró que los determinantes que influyeron en las manifestaciones agresivas de los niños, en este caso, fueron: el tipo de estructura familiar, el bajo nivel de escolaridad de los padres, y las personas responsables de la educación y cuidado de los niños; y en relación con el medio escolar, la fuente de imitación de conductas agresivas. %I Universidad de La Sabana %K Investigación-acción participativa %K Comportamientos agresivos %K Medio familiar y escolar %T Medio familiar y entorno escolar: detonantes y antídotos de las conductas agresivas en niños en edad escolar %~ Intellectum