@misc{10818/62611, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10818/62611}, abstract = {Tourism has direct and indirect implications for CO2 emissions. Therefore, it is necessary to develop tourism management based on sustainable tourism, mainly in the transport process. Tourist itinerary planning is a complex process that plays a crucial role in tourist management. This type of problem, called the tourist trip design problem, aims to build personalised itineraries. However, planning tends to be biased towards group travel with heterogeneous preferences. Additionally, much of the information needed for planning is vague and imprecise. In this paper, a new model for tourist route planning is developed to minimise CO2 emissions from transportation and generate an equitable profit for tourists. In addition, the model also plans group routes with heterogeneous preferences, selects transport modes, and addresses uncertainty from fuzzy optimisation. A set of numerical tests was carried out with theoretical and real-world instances. The experimentation develops different scenarios to compare the results obtained by the model and analyse the relationship between the objectives. The results demonstrate the influence of the objectives on the solutions, the direct and inverse relationships between objectives, and the fuzzy nature of the problem. © 2021 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland.}, abstract = {El turismo tiene implicaciones directas e indirectas en las emisiones de CO2. Por tanto, es necesario desarrollar una gestión turística basada en un turismo sostenible, principalmente en el proceso de transporte. La planificación de itinerarios turísticos es un proceso complejo que juega un papel crucial en la gestión turística. Este tipo de problema, denominado problema de diseño de viajes turísticos, tiene como objetivo construir itinerarios personalizados. Sin embargo, la planificación tiende a estar sesgada hacia viajes en grupo con preferencias heterogéneas. Además, gran parte de la información necesaria para la planificación es vaga e imprecisa. En este artículo, se desarrolla un nuevo modelo de planificación de rutas turísticas para minimizar las emisiones de CO2 del transporte y generar ganancias equitativas para los turistas. Además, el modelo también planifica rutas grupales con preferencias heterogéneas, selecciona modos de transporte y aborda la incertidumbre derivada de la optimización difusa. Se realizó un conjunto de pruebas numéricas con instancias teóricas y del mundo real. La experimentación desarrolla diferentes escenarios para comparar los resultados obtenidos por el modelo y analizar la relación entre los objetivos. Los resultados demuestran la influencia de los objetivos en las soluciones, las relaciones directas e inversas entre objetivos y la naturaleza difusa del problema. © 2021 por los autores. Licenciatario MDPI, Basilea, Suiza.}, publisher = {Sustainability (Switzerland)}, title = {Multi-objective fuzzy tourist trip design problem with heterogeneous preferences and sustainable itineraries}, title = {Problema de diseño de viajes turísticos difusos multiobjetivo con preferencias heterogéneas e itinerarios sostenibles}, doi = {10.3390/su13179771}, author = {Ruiz-Meza, José and Brito, Julio and Montoya-Torres, Jairo R}, }