@misc{10818/62604, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10818/62604}, abstract = {In supply chains, transport is considered one of the most important and critical processes because of the costs derived from it, in addition to the substantial contribution it generates to environmental pollution. Therefore, vehicle routing models represent an effective tool that can articulate many variables according to real contexts for decision making and organize routing to obtain efficient and sustainable solutions in the allocation of transport. This article presents a multi-objective VRP model that considers simultaneous pickups and deliveries, heterogeneous fleet, capacitated, time windows and multi-depot, which aims to reduce process costs in terms of vehicle use, costs associated with time violations and costs of equivalent CO2 emissions. Computational studies were conducted with real instances, constructed, and adapted from the specialized literature, obtaining results that evidenced reductions in total costs of up to 18.12% with respect to the current scenario. © 2021, Universidad de Tarapaca. All rights reserved.}, abstract = {En las cadenas de suministro, el transporte es considerado uno de los procesos más importantes y críticos por los costos que de él se derivan, además del sustancial aporte que genera a la contaminación ambiental. Por tanto, los modelos de ruteo de vehículos representan una herramienta eficaz que puede articular muchas variables según contextos reales para la toma de decisiones y organizar el ruteo para obtener soluciones eficientes y sostenibles en la asignación del transporte. Este artículo presenta un modelo VRP multiobjetivo que considera recogidas y entregas simultáneas, flota heterogénea, capacitada, ventanas de tiempo y multidepósito, que tiene como objetivo reducir los costos de proceso en términos de uso de vehículos, costos asociados a violaciones de tiempo y costos de CO2 equivalente. emisiones. Se realizaron estudios computacionales con instancias reales, construidas y adaptadas de la literatura especializada, obteniendo resultados que evidenciaron reducciones en los costos totales de hasta un 18,12% respecto al escenario actual. © 2021, Universidad de Tarapacá. Reservados todos los derechos.}, publisher = {Ingeniare}, title = {A multi-objective vehicle routing problem with simultaneous pick-up and delivery and minimization of emissions}, title = {Problema de ruteo de vehículos multi-objetivo con entregas y recogidas simultáneas y minimización de emisiones}, doi = {10.4067/S0718-33052021000300435}, author = {Ruiz-Meza, José}, }