@masterThesis{10818/61343, year = {9}, month = {12}, url = {http://hdl.handle.net/10818/61343}, abstract = {The following research work constitutes a description of the teaching practice of the research teacher John Sierra López, in which aspects of collaborative reflection and the Understanding by Design (UbD) framework are made visible with tenth-grade students belonging to the vocational high school section of the José María Torti Soriano Educational Institution in the municipality of Pelaya in the Cesar department. The purpose was to reframe teaching practices, specifically the constitutive action of assessment.Clearly evident are aspects related to the teaching practice called constitutive actions (planning, implementation, and assessment), which allow the possibility of prescribing actions to improve students' comprehension processes. This research is framed within a qualitative approach, structured through the action research design, proposing a descriptive scope and employing the Lesson Study as the methodological proposal, where collaborative work is considered essential to promote reflective spaces aimed at formulating pedagogical knowledge. Additionally, the didactic approach is embedded in the UbD framework. An analysis of the reflection cycles, five in this case, highlights the importance of planning with such depth that it allows for proper implementation. A redefinition of the constitutive action of assessment is evident, as 10th-grade students can conceive of an use of assessment that goes beyond just receiving a grade. It is also important that UbD, as a didactic approach, allows for the visibility of students' thinking through thinking routines.}, abstract = {El siguiente trabajo investigativo constituye una descripción de la práctica de enseñanza del docente investigador John Sierra López, en el que se visibilizan aspectos de la reflexión colaborativa y el marco de la Enseñanza para la Comprensión EpC con estudiantes del grado decimo pertenecientes a la media vocacional de la Institución Educativa José María Torti Soriano del municipio de Pelaya en el departamento del Cesar. El propósito consistía en resignificar las prácticas de enseñanza específicamente la acción constitutiva de la evaluación. Se puede notar claramente los aspectos relacionados con la práctica de enseñanza denominados acciones constitutivas (planeación, implementación y evaluación) los cuales permiten la posibilidad de prescribir acciones para mejorar los procesos de comprensión de los estudiantes. Esta investigación está enmarcada en un enfoque cualitativo, estructurada a través del diseño investigación acción, propone un alcance descriptivo y cuya propuesta metodológica es la Lesson Study, donde se considera fundamental el trabajo colaborativo para fomentar espacios reflexivos tendientes a la formulación de conocimiento pedagógico. Adicionalmente la apuesta didáctica está contenida en el marco de la EpC. Un análisis de los ciclos de reflexión, cinco en este caso, permiten destacar la importancia de la planeación con tal profundidad que permita una adecuada implementación; se hace notoria una resignificación de la acción constitutiva de la evaluación dado que los estudiantes del grado 10° pueden concebir un uso de la evaluación que va más allá de sumar una nota; es también importante que la EpC cómo apuesta didáctica permite visibilizar el pensamiento de los estudiantes a través de las rutinas de pensamiento}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {Resignificación de la acción constitutiva de la evaluación, a través de la Lesson Study, en el marco de la Enseñanza Para la Comprensión (EpC) en el área de filosofía de la Institución Educativa José María Torti Soriano del municipio de Pelaya}, author = {Sierra López, John}, }