@masterThesis{10818/61322, year = {15}, month = {11}, url = {http://hdl.handle.net/10818/61322}, abstract = {In the present research work, the will and the spirit of formation that survives in me with the support of the Universidad de la Sabana is motivated, which has enriched my performance as a classroom teacher by equipping me with techniques, methodologies, and tools that strengthen my know in the social area; For this reason, the research describes how the teaching practice of the research teacher is strengthened based on the Lesson Study methodology and the framework of Teaching for Comprehension E pc with secondary school students at the Rafael Salazar Educational Institution. In the investigation it is possible to clearly identify the constituent elements of each one of the actions that constitute the teaching practice such as Planning, implementation and evaluation under permanent reflection, working collaboratively we can detect opportunities that serve us to widely improve the levels of understanding in students with whom it is intended to have broad, lasting knowledge in the classroom, that is, they have deeper understanding of the knowledge of the area. The research process is guided by the qualitative approach, following the guidelines of action research design, using a descriptive method.}, abstract = {En el presente trabajo de investigación es motivando la voluntad y el espíritu de formación que sobrevive en mi persona con el apoyo de la Universidad de la Sabana que ha enriquecido mi desempeño como maestro de aula al dotarme de técnicas, metodologías, y herramientas que fortalecen mi saber en el área de sociales; por eso, la investigación describe como se fortalece la práctica de enseñanza del docente investigador a partir de la metodología Lesson Study y el marco de la Enseñanza para la Comprensión EpC con estudiantes de básica secundaria en la Institución Educativa Rafael Salazar. En la investigación se puede identificar claramente los elementos constituyentes de cada una de las acciones que constituyen la práctica de enseñanza como son la Planeación, implementación y evaluación bajo la reflexión permanente, trabajando colaborativamente podemos detectar oportunidades que nos sirvan para mejorar ampliamente los niveles de comprensión en los estudiantes con los que se pretende tengan conocimientos amplios, duraderos en el aula, es decir que tengan comprensiones más profundas de los saberes del área. El proceso de investigación es guiado por el enfoque cualitativo, siguiendo las pautas del diseño de investigación acción, utilizando un método descriptivo.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {Fortalecimiento de la practica de enseñanza a partir de la planeacion en el marco de la enseñanza para la comprension y la metodologia de la lesson study en la basica secundaria de la institucion educativa rafael salazar del municipio de Gamarra Cesar}, author = {Romero Ramos, Charles}, }