@masterThesis{10818/60421, year = {2023}, month = {5}, url = {http://hdl.handle.net/10818/60421}, abstract = {The research aims to analyze the reconfiguration of the teaching practice of the researcher teacher through the Lesson Study methodology applied to develop teaching and learning strategies relevant to the context and strengthen scientific thinking skills in students of the Misael Pastrana Borrero Educational Institution of Teruel -Huila. The study is approached from a qualitative approach, from the design of action research with a purely descriptive scope, and from the collaborative work that is framed in the application of the five phases of the Lesson Study methodology applied in four cycles of reflection called: Exploring I go, defining a route, restructuring the route, and incorporating new elements, by a triad integrated by teachers of different areas of knowledge such as arts, Spanish language, natural sciences and at the primary (new school), basic secondary and academic middle school levels. Taking into account what happened throughout the work, in general terms, the researcher teacher can conclude that thanks to the understandings developed in this research and with the support of the collaborative work developed within the Lesson Study, she was able to initiate a process of reconfiguration of her teaching practice that allowed her to guide her actions (planning, implementation and evaluation) from the selection of new elements to the selection of new ones, This allowed her to orient her actions (planning, implementation and evaluation) from the selection of teaching and learning strategies that strengthened the learning of her students from the learning of scientific thinking skills and the approach to real situations of their context to understand science from much more powerful learning processes.}, abstract = {La investigación tiene como objetivo analizar la reconfiguración de la práctica de enseñanza de la profesora investigadora a través de la metodología Lesson Study aplicada para desarrollar estrategias de enseñanza y aprendizaje pertinentes al contexto y fortalecer las habilidades del pensamiento científico en estudiantes de la Institución Educativa Misael Pastrana Borrero de Teruel -Huila. El estudio se aborda desde un enfoque cualitativo, a partir del diseño de investigación acción con un alcance netamente descriptivo, y desde el trabajo colaborativo que se enmarca en la aplicación de las cinco fases de la metodología Lesson Study aplicada en cuatro ciclos de reflexión denominados: Explorando ando, definiendo una ruta, reestructurando la ruta, e incorporando nuevos elementos, por una triada integrada por profesores de distintas áreas de conocimientos como artes, lengua castellana, ciencias naturales y en los niveles de primaria (escuela nueva), básica secundaria y media académica. Teniendo en cuenta lo acontecido a lo largo de todo el trabajo, en términos generales la profesora investigadora puede concluir que gracias a las comprensiones desarrolladas en la presente investigación y bajo el apoyo del trabajo colaborativo desarrollado al interior de la Lesson Study logró iniciar un proceso de reconfiguración de su práctica de enseñanza que le permitió orientar sus acciones (planeación, implementación y evaluación) desde la selección de estrategias de enseñanza y aprendizaje que fortalecieran los aprendizajes de sus estudiantes a partir de la aprensión de habilidades de pensamiento científico y el acercamiento a situaciones reales de su contexto para comprender las ciencias a partir de procesos de aprendizaje mucho más potentes.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {Reconfigurando las prácticas de enseñanza para fortalecer habilidades del pensamiento científico en estudiantes de la Institución Educativa Misael Pastrana Borrero de Teruel - Huila}, author = {Perdomo Sánchez, Elsa Victoria}, }