@masterThesis{10818/60380, year = {2023}, month = {4}, url = {http://hdl.handle.net/10818/60380}, abstract = {The aim of this research was to explore the Social Representations of a group of fathers and mothers with children of adolescent age in relationship to paternity. Social Representations refer to ways of understanding reality, elaborated and shared by a group of people who participate in similar social relations and practices (Moscovici, 1981). A qualitative study was carried out, with an interpretive hermeneutic approach to explore and understand the references from which the participants construct the meaning of being a parent, the practices they carry out in their experience of parenthood, and the motivations and expectations they have in relation this. As an information collection technique, a semi-structured interview was used and the data obtained was analyzed based on the Grounded Theory (Strauss & Corbin, 2012), which allowed to understand the Social Representations of paternity of the participants based on their own narratives. The four categories of analysis were: meaning of life, parental roles, upbringing and expectations. The results of this investigation allowed to conclude that fatherhood is a significant experience valued positively, which gives a new meaning to parent’s life, especially one of transcendence. In addition, in terms of the roles assumed by parents, there are still traditional tendencies of the father provider and the mother caregiver. Nonetheless, associated with upbringing, each member of the couple assumes responsibilities and behaviors depending on their personal experience and their couple life, seeking always the balance in relation to the children’s education. Knowledge was generated in relation to parenting practices, where control and affection are protagonists in their different levels, and the way in which parents complement each other, seeking to balance these elements in the interaction with their children. Finally, since paternity is an endless experience, its meaning is dynamic and the expectations regarding this role also change throughout the children’s life cycle.}, abstract = {La presente investigación tuvo como objetivo explorar las Representaciones Sociales de la paternidad, de un grupo de padres y madres con hijos en edad adolescente. Las Representaciones Sociales se refieren a formas de comprender la realidad, elaboradas y compartidas por un grupo de personas que participa de relaciones y prácticas sociales similares (Moscovici, 1981). Se realizó un estudio cualitativo con enfoque hermenéutico interpretativo para explorar y comprender los referentes a partir de los cuales los participantes construyen el significado de ser padre, las prácticas que realizan en el ejercicio de la paternidad, y las motivaciones y expectativas que tienen frente a la misma. Como técnica de recolección de información se utilizó la entrevista semiestructurada y los datos obtenidos se analizaron a partir de la Teoría Fundamentada (Strauss & Corbin, 2012), lo cual permitió comprender las Representaciones Sociales de la paternidad de los participantes a partir de sus propias narrativas. Las categorías de análisis fueron cuatro: sentido de vida, roles de los padres, crianza y expectativas. Los resultados de la investigación permiten concluir que la paternidad es una experiencia significativa valorada positivamente, que da un nuevo sentido a la propia vida, especialmente de trascendencia. Además, que en cuanto a los roles asumidos aún existen tendencias tradicionales del padre proveedor y la madre cuidadora, pero que, asociado con la crianza, cada miembro de la pareja asume responsabilidades y comportamientos dependiendo de su experiencia personal y su vida de pareja, buscando siempre el equilibrio en relación a la formación de los hijos. Se generó conocimiento en relación a las prácticas de crianza ejercidas, en donde son protagonistas el control y el afecto en sus diferentes grados, y la manera en que los padres se complementan buscando equilibrar estos elementos en la interacción con sus hijos. Finalmente, se evidenció que, como la paternidad es una experiencia de vida que no se acaba cuando los hijos crecen, su significado es dinámico y las expectativas en relación a este rol también se van transformando a lo largo del ciclo vital de los hijos.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {Social Representations of paternity in parents with adolescent children}, title = {Representaciones Sociales de la paternidad en padres de adolescentes}, author = {Cruz, M. and Franco, U.}, }