@masterThesis{10818/60315, year = {2023}, month = {5}, url = {http://hdl.handle.net/10818/60315}, abstract = {This research had the objective of analyzing the transformation of teaching practices derived from the implementation of cultures of thought for the development of communication skills in English of high school students from the Amelia Perdomo de Garcia Educational Institution in Yaguará, Huila. For this purpose, the Lesson Study methodology and cultures of thought were used, which helped to improve educational practice and allowed the teacher to work collaboratively. It was a qualitative research, using the action research design. The population was made up 6°, 7°, 10° y 11° grades students with whom carried out the activities. The main finding was the change in the way of planning which the researcher teacher applied, incorporating culture of thought, RPA, and structuring concepts; regarding the implementation, carried out contextualized activities in significant spaces for the schoolchildren, using materials according to the topic to be worked on. In the evaluation actions, rubrics, feedback ladders and the Lesson Study grid began to be used. The new elements integrated into the teaching practice increased the development of communicative skills in English of secondary school students, allowing them a better understanding of the language through meaningful learning and for the teacher reconfiguring her teaching practice.}, abstract = {La presente investigación tuvo como objetivo analizar la transformación de las prácticas de enseñanza derivadas de la implementación de culturas de pensamiento para el desarrollo de habilidades comunicativas en inglés de estudiantes de secundaria de la Institución Educativa Amelia Perdomo de Yaguará, Huila. Para este propósito se utilizó la metodología Lesson Study y culturas de pensamiento que ayudaron a la mejora de la práctica y le permitió a la docente trabajar de forma colaborativa. Fue una investigación cualitativa, empleando el diseño de investigación acción. La población estuvo conformada por los alumnos de los grados 6°, 7°, 10° y 11° con los que realizaron las actividades. El principal hallazgo fue el cambio de la planeación de la docente investigadora, incorporando cultura del pensamiento, RPA y conceptos estructurantes; en cuanto a la implementación, realizó actividades contextualizadas en espacios significativos para los escolares, utilizando materiales acordes al tema a trabajar. En las acciones evaluativas, se empezaron a utilizar rúbricas, escaleras de retroalimentación y rejilla Lesson Study. Los nuevos elementos integrados a la práctica de enseñanza favorecieron el desarrollo de las habilidades comunicativas en inglés de los escolares de secundaria, permitiéndoles una mejor comprensión del idioma a través del aprendizaje significativo y a la docente reconfigurar su práctica de enseñanza.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {Transformación de la práctica de enseñanza desde la implementación de culturas de pensamiento para el desarrollo de habilidades comunicativas en inglés en estudiantes de secundaria}, author = {Ovalle Rojas, Isabel Cristina}, }