@masterThesis{10818/60307, year = {2023}, month = {4}, url = {http://hdl.handle.net/10818/60307}, abstract = {This research project aims to establish how the union between family and school contributes to the development of the religious potential of the child in preschool stage, as well as to emphasize the importance of this development in their overall education. For this purpose, a participatory action research was carried out, considering and analyzing the perspective of parents, children and the researcher. The process was developed with 16 families from a private school in Bogotá that has Catholic education as one of its missionary goals. A workshop was offered to parents, and a proposal to live Holy Week as a family was designed and implemented. The information was collected through a semi-structured interview with an expert, and through surveys of parents. Among the most important results, it was evident that knowing that the child has a religious potential and understanding their needs, gives the adult tools to create an adequate environment and thus, help children in their development and in their relationship with God. It is important to continue working together between family and school to properly accompany the child in his encounter with God.}, abstract = {El presente trabajo de investigación busca establecer como la unión entre la familia y la escuela aporta al desarrollo del potencial religioso del niño en etapa preescolar y fundamentar la importancia de este desarrollo en su formación integral. Para esto se llevó a cabo una investigación acción participativa, que tuvo en cuenta y analizó la perspectiva de los padres de familia, los niños y el investigador. El proceso se realizó con 16 familias de un colegio privado de Bogotá, que tiene dentro de sus metas misionales la formación católica. Se ofreció un taller a los papás, se diseñó e implementó una propuesta para vivir en familia la Semana Santa. Se recolectó información por medio de una entrevista semiestructurada a un experto y de encuestas a los padres de familia. Dentro de los resultados más importantes se evidenció que conocer que el niño tiene un potencial religioso y saber cuáles son sus necesidades, le da herramientas al adulto para crear un ambiente adecuado y así ayudarle en su desarrollo y en su relación con Dios. Es importante seguir trabajando en conjunto entre la familia y la escuela para poder acompañar de manera adecuada al niño en su encuentro con Dios.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {El desarrollo del potencial religioso del niño en etapa preescolar por medio del trabajo conjunto entre la familia y la escuela}, author = {Travecedo Fajardo, Carolina María}, }