@misc{10818/53916, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10818/53916}, abstract = {Introduction: Medical education, over time, has become transformed regarding the advances that have occurred in society, science and technology. Also, in recent years, efforts have been made to digitize part of the content generated in this area. However, the COVID-19 pandemic brought about a rapid and challenging change. Objective: To identify the challenges and new approaches regarding the functions of professors of basic medical sciences in pandemic times and their projection towards a hybrid modality. Development: The professors of basic medical sciences are the students’ initial contact with the university reality. They have the function not only of teaching the principles of scientific foundation for clinical practice, but also of motivating students towards being upright professionals. The pandemic has posed multiple challenges, among which the need to promote teacher training stands out, aimed at dealing with unexpected situations. This would allow teaching how to face situations assertively, innovate and give continuity to the transformations carried out. Conclusions: Upon accepting the challenge of modifying the focus of educational practices in basic medical sciences during a pandemic situation, professors should define guidelines towards a hybrid teaching modality, as well as take advantage of these spaces to promote research in the classroom, as well as document the changes made and their impact.}, abstract = {Introducción: La educación médica a través del tiempo se ha transformado en relación con los avances ocurridos en la sociedad, la ciencia y la tecnología. En los últimos años también se han realizado esfuerzos por digitalizar parte de los contenidos generados en este ámbito. Sin embargo, la pandemia de la COVID-19 provocó un cambio rápido y desafiante. Objetivo: Identificar los retos y nuevos enfoques de las funciones de los docentes de Ciencias Básicas de Medicina en tiempos de pandemia y su proyección hacia una modalidad híbrida. Desarrollo: Los profesores de Ciencias Básicas de Medicina son el contacto inicial del estudiante con su realidad universitaria, en quienes recae la función no solo de enseñar los principios de fundamentación científica para la práctica clínica, sino también de motivar a los alumnos para ser profesionales íntegros. La pandemia ha planteado múltiples desafíos, entre los cuales sobresale la necesidad de promover la formación docente dirigida a afrontar situaciones inesperadas. Esto permitiría enseñar a afrontar de manera asertiva las situaciones, innovar y dar continuidad a las transformaciones realizadas. Conclusiones: Al aceptar el reto de modificar el enfoque de las prácticas educativas en Ciencias Básicas en Medicina en situación de pandemia, los docentes deberán definir directrices hacia una modalidad de enseñanza híbrida, así como aprovechar estos espacios para promover la investigación en el aula y documentar los cambios realizados y su impacto.}, publisher = {Revista Cubana Educación Médica Superior}, title = {Professors of Basic Medical Sciences in face of COVID-19}, title = {Los docentes de Ciencias Básicas de Medicina en la COVID-19}, author = {Jara Gutiérrez, Nancy Patricia and Maldonado-Arango, María Inés}, }