@misc{10818/51125, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10818/51125}, abstract = {This article presents the results of a research carried out in a Biomaterials course. The research assessed the implementation of the didactic problem-based learning strategy. The study population was made up of 46 students from the experimental group and 60 students from the control group. The experimental group implemented the strategy in three stages: The first one, named planning stage, was focused on the theoretical construction for solving the problem. The second stage was the characterization, where it was necessary to perform mechanical tests on the proposed materials with the purpose of evidencing the relevance for the proposed use. The last stage, named the prototyping, was focused on the construction and testing of each prototype developed by each team. Subsequently, performance indicators were defined and surveys were applied for acquired skills. Then, academic loss averages were compared. It is concluded that academic failure decreased, learning increased, topics were reinforced and motivation boosted. Finally, it was determined that the main issues that students faced were: time management, poor organization and the belief that sharing tasks is the same as team-working.}, abstract = {Este artículo presenta los resultados de una investigación realizada en un curso de Biomateriales. La investigación evaluó la implementación de la estrategia didáctica de aprendizaje basado en problemas. La población de estudio estuvo conformada por 46 estudiantes del grupo experimental y 60 estudiantes del grupo control. El grupo experimental implementó la estrategia en tres etapas: La primera, denominada etapa de planificación, se centró en la construcción teórica para la solución del problema. La segunda etapa fue la caracterización, donde fue necesario realizar pruebas mecánicas a los materiales propuestos con el propósito de evidenciar la pertinencia para el uso propuesto. La última etapa, denominada prototipado, se centró en la construcción y prueba de cada prototipo desarrollado por cada equipo. Posteriormente, se definieron indicadores de desempeño y se aplicaron encuestas por competencias adquiridas. Luego, se compararon los promedios de pérdidas académicas. Se concluye que disminuyó el fracaso académico, aumentó el aprendizaje, se reforzaron los temas y se potenció la motivación. Finalmente, se determinó que los principales problemas que enfrentaron los estudiantes fueron: el manejo del tiempo, la mala organización y la creencia de que compartir tareas es lo mismo que trabajar en equipo.}, publisher = {Prociencias}, keywords = {Assesment}, keywords = { Based Learning}, keywords = {Education}, title = {ASSESSMENT IN PROBLEM- BASED LEARNING: AN APPLICATION TO HIGHER EDUCATION}, title = {EVALUACIÓN EN EL APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS: UNA APLICACIÓN A LA EDUCACIÓN SUPERIOR}, author = {Mejía Camacho, Alexander and Vera Monroy, Sulma Paola and Gamboa Mora, María Cristina and Torres Hernández, Jorge Wilson}, }