@misc{10818/50923, year = {3}, url = {http://hdl.handle.net/10818/50923}, abstract = {COVID-19 has been changing politics, especially during election perio-ds when the search for votes intensifies. The influenza pandemic of 1918 (misnamed Spanish flu) not only had impacted the development of electo-ral campaigns but also forever changed the pillars of political communica-tion. This article seeks to analyze the trends in the first election campaigns held during COVID-19 that could, as happened in 1918, constitute a new stage of digital political communication. The elections to the Galician Par-liament in 2020 are discussed. Methodological triangulation is used with the following data extraction and analysis techniques: 1) systematic litera-ture review; 2) content analysis of websites and digital resources used by the parties in social networks; 3) interviews with journalists who covered the campaign in radio, press, television, news agencies, and digital media. Twitter was also monitored because it has become one of the main means of political communication during electoral campaigns. The results show an intense search for citizen presence and engagement through new mes-sage control strategies.}, abstract = {La covid 19 está modificando la política, especialmente en período electoral, cuando la búsqueda del voto se intensifica. La pandemia de influenza de 1918 no solo impactó en el desarrollo de la campaña electoral, sino que modificó para siempre los pilares de la comunicación política del momento. El artículo busca analizar las tendencias en las primeras campañas electorales celebradas durante la pandemia de covid-19 que podrían, igual que ocurrió en 1918, ser constitutivas de una nueva etapa de la comunicación política digital. Se analizaron las elecciones al Parlamento de Galicia en 2020. Se utilizó la triangulación metodológica con las siguientes técnicas de extracción y análisis de datos: revisión de bibliografía; análisis de contenido de webs y recursos digitales utilizados por los partidos en redes sociales; entrevistas con los periodistas que cubrieron la campaña en radio, prensa, televisión, agencias de información y medios digitales. Además, se hizo un seguimiento especial de Twitter, porque se ha convertido en uno de los principales elementos de difusión en comunicación política en campaña electoral. Los resultados muestran una intensa búsqueda de la presencialidad y del compromiso del ciudadano a través de nuevas estrategias de control del mensaje.}, publisher = {Dirección de Publicaciones}, title = {Political Communication and Emerging Strategies in Digital Electoral Campaigns during the COVID-19 Pandemic}, title = {Comunicación política y estrategias emergentes en las campañas electorales digitales durante la pandemia de covid-19}, doi = {10.5294/pacla.2022.25.1.6}, author = {García Orosa, Berta}, }