@misc{10818/50896, year = {5}, url = {http://hdl.handle.net/10818/50896}, abstract = {Objective: To develop an operational definition of the “diagnostic rea-soning” concept in nursing. Materials and methods: This concept anal-ysis is based on Walker and Avant’s model. All the referential steps were followed: concept selection, determining the objectives and proposals for concept analysis, identifying the possible uses of the concept, determining the defining attributes, identifying a model case, identifying the contrary case, and identifying the precedents and consequences of the concept. Results: A sample of 20 studies was selected, identifying the following attributes: specialized thinking, cognitive skills, existing knowledge, intellectual competence; hypothesis-oriented reasoning; precedents: clinical assessment, practical experience, data interpretations, intuition, diagnostic judgment, information processing, clinical reasoning; conse-quences: improvement of nursing care, communication, planning inter-ventions, addressing the identified problem, achieving effective results, autonomous actions, and quality of patient records. Conclusions: The study contributes to understanding the operational definition of the diagnostic reasoning concept in nursing by identifying the core attri-butes, precedents, and consequences.}, abstract = {Objetivo: desarrollar una definición operativa del concepto “razonamiento diagnóstico” en enfermería. Materiales y método: se trata de un análisis de concepto según el modelo de Walker y Avant. Se siguieron todos los pasos del referencial: selecciones del concepto; determinación de los objetivos y las propuestas para el análisis conceptual; identificación de los posibles usos del concepto; determinación de los atributos definidores; identificación de un caso modelo; identificación del caso contrarios; identificación de los antecedentes y consecuentes del concepto. Resultados: se seleccionó una amuestra de 20 estudios, en los que se identificaron los atributos: pensamiento especializado, habilidades cognitivas, conocimiento existente, competencia intelectual; razonamiento orientado para la hipótesis; antecedentes: evaluación clínica, experiencia práctica, interpretaciones de los datos, intuición, juicio diagnóstico, procesamiento de informaciones, razonamiento clínico; consecuentes: avance de los cuidados de enfermaría, comunicación, planeación de intervenciones, actuar sobre el problema identificado, alcance de resultados eficaces, acciones autónomas, calidad de la documentación del paciente. Conclusiones: el estudio aporta con la comprensión de la definición operativa del concepto “razonamiento diagnóstico” en enfermaría por medio de la identificación de los atributos esenciales, de los antecedentes y los consecuentes.}, publisher = {Dirección de Publicaciones}, title = {Analysis of the “Diagnostic Reasoning” Concept in Nursing}, title = {Análisis del concepto “razonamiento diagnóstico” en enfermería}, doi = {10.5294/aqui.2022.22.2.2}, author = {Oliveira da Silva, Bárbara Coeli and Freire Delgado, Millena and Cavalcanti de Albuquerque Nascimento, Rafaela and Brandão de Carvalho Lira, Ana Luisa and Rodrigues Feijão, Alexsandra and Cruz Enders, Bertha}, }