@masterThesis{10818/49333, year = {2021}, month = {7}, url = {http://hdl.handle.net/10818/49333}, abstract = {El presente proyecto educativo surgió como respuesta a la necesidad de los docentes rurales multigrado, quienes requerían mejorar la implementación del modelo pedagógico EscuelaNueva (EN) establecido para su contexto y en especial encontrar la estrategia didáctica apropiada para enfrentar las dificultades de la comunidad rural (Deserción, Deficiencia en la apropiación de los conocimientos y Falta de motivación), teniendo en cuenta estos aspectos y lo identificado en el diagnostico institucional se estableció el desarrollo de un plan de formación docente acerca del conocimiento e implementación de (EN), modelopedagógico flexible creado por Vicky Colbert en los años 60’s con el fin de mejorar el acceso y la calidad de la educación rural. Además,se estableció quela estrategia didáctica (CRA)-Centro de Recursos de Aprendizaje, era la más indicada para fortalecer los procesos de enseñanza-aprendizaje de acuerdo a su componente práctico y basado en la experiencia.}, abstract = {This educational project arose as a response to the need of multigrade rural teachers, who needed to improve the implementation of the Escuela Nueva (EN) pedagogical model established for their context and especially to find the appropriate didactic strategy to face the difficulties of the rural community ( Dropout, Deficiency in the appropriation of knowledge and Lack of motivation), taking into account these aspects and what was identified in the institutional diagnosis, the development of a teacher training plan about the knowledge and implementation of (EN), a flexible pedagogical model was established. created by Vicky Colbert in the 60's in order to improve access and quality of rural education. In addition, it was established that the didactic strategy CRA - Learning Resource Center, was the most indicated to strengthen the teaching-learning processes according to its practical component and based on experience. The research was developed under a mixed methodology, in 3 stages (Induction / Motivation, Training, Implementation / Integration) and the proposed evaluation model was Guskey integrating the activities into its 5 phases; with a target population of 12 participants (teachers) and approximately 650 benefited students. By integrating ICT in the training process, teacher training and lifelong learning are favored and students are benefited with meaningful learning.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {Proyecto educativo mediado por TIC para mejorar la implementación de la estrategia didáctica CRA en el modelo de Escuela Nueva de los docentes multigrado de primaria para las áreas de básicas de Lenguaje y Matemáticas de la Institución Educativa Rural San Andrés : RuralTIC}, author = {Baquero Peñaloza, Andrea del Rosario}, }