@misc{10818/48490, year = {2020}, month = {6}, url = {http://hdl.handle.net/10818/48490}, abstract = {Objective. To describe the construction and validation process of a Model of professional practice of school nursing for Colombia. Methods.Study under the approach of “methodological research in nursing” carried out by the Colombian network of school nursing, with the participation of 26 nurses from different institutions in a research developed in three stages: revision of antecedents, identification and prioritizing of assumptions to construct the model, and validation of the preliminary proposal with the participants and with a group of experts. Results. The study presents the components that were part of the construction of the model of professional practice of school nursing for Colombia, which includes the four meta-paradigmatic elements of this professional discipline: the receptor of care, the context, nursing, and health, as well as the prioritized assumptions that indicate how these elements interact in achieving the student ́s wellbeing and that of the education community. It includes the report from a focal validation group with the participants in which they summarize as education and health: a care bond, and the concept by experts on such. Conclusion. The Model of professional practice of school nursing for Colombia: education and health: a care bond, constructed in participative manner with nurses experts in the field and validated with theoretical experts complies with the international guides for the design of this type of theoretical construction and permits guiding the care goals of students, maintain the autonomy of the nurses and their interprofessional participation in this field.}, abstract = {Objetivo. Describir el proceso de construcción y validación de un Modelo de práctica profesional de enfermería escolar para Colombia. Métodos. Estudio bajo el abordaje de “investigación metodológica en enfermería” realizado por la Red Colombiana de Enfermería Escolar. Participaron 26 enfermeras de diferentes instituciones en una investigación desarrollada en tres etapas: revisión de antecedentes, identificación y priorización de supuestos para la construcción del modelo, y validación de la propuesta preliminar con los participantes y con un grupo de expertos. Resultados.Se presentan los componentes que hicieron parte de la construcción del Modelo de práctica profesional de enfermería escolar para Colombia, que incluyen los cuatro elementos meta-paradigmáticos de esta disciplina profesional: el receptor del cuidado, el contexto, la enfermería y la salud, así como los supuestos priorizados, que indican la forma en que estos elementos interactúan en el logro del bienestar del escolar y de la comunidad educativa. Se incluye el reporte de un grupo focal de validación con los participantes en el que lo resumen como educación y salud un vínculo de cuidado, y el concepto de expertos sobre el mismo. Conclusión. El Modelo de práctica profesional de enfermería escolar para Colombia: educación y salud un vínculo de cuidado, construido de forma participativa con enfermeras expertas en el campo y validado también con expertos teóricos cumple con las guías internacionales para el diseño de este tipo de construcción teórica y permite orientar las metas del cuidado del escolar, mantener la autonomía de las enfermeras y su participación interprofesional en este campo.}, publisher = {Invest. Educ. En-ferm}, title = {Education and Health: a Care Bond. School-Nursing Model for Colombia}, title = {Educación y salud: un vínculo de cuidado. Modelo deenfermería escolar para colombia}, doi = {10.17533/udea.iee.v38n2e05}, author = {Ferro Carvajalino, María Clemencia and Fuentes Ramírez, Andrea and Chinchilla Salcedo, Tania Catalina and Sánchez Herrera, Beatriz}, }