@misc{10818/48341, year = {1}, url = {http://hdl.handle.net/10818/48341}, abstract = {The research “Adaptive digital educational resource The rescue of the kingdom: An adaptive didactic experience for mathematical learning” was aimed at determining the contributions of the adaptive digital educational resource reda- in the qualification of mathematical thinking in the participating students. This mixed research within the framework of action research sought to understand the characteristics of the habitual processes of learning of the permutations without repetition, being the programmatic content to approach and prove, in its articulation with the tic, the contributions in the qualification of the logical-mathematical processes of the students. The results obtained explain that the sequence proposed from the storytelling of the “Rescue of the kingdom”, the sce-narios and stories that it involves, the approach of the activities from the recognition of the learning styles and the pedagogical intervention of the teacher, are elements that contribute to the learning of the preliminar knowledges (subsuming) and necessary knowledge associated with the study of permutations without repetition. On the other hand, the strategy constituted a novel scenario for the students, favoring learning, as indicated by Zapata (2012), when he mentioned that the inclusion of elements such as multimedia presentation, video tutorials, among others, motivated students in their learning activities}, abstract = {La investigación “Recurso educativo digital adaptativo El rescate del reino: Una experiencia didáctica adaptativa para el aprendizaje matemático” tuvo como objetivo determinar los aportes del recurso digital educativo adaptativo (REDA)- en la cualificación del pensamiento matemático en los estudiantes participantes. La investigación de corte mixto en el marco del diseño de investigación-acción buscó ahondar en las características de los procesos habituales de aprendizaje de las permutaciones sin repetición, siendo el contenido programático a abordar y probar, en su articulación con las tic, los aportes en la cualificación de los procesos lógico-matemáticos de los estudiantes. Los resultados obtenidos explican que la secuencia propuesta desde el storytelling del “Rescate del reino”, los escenarios e historias que involucra, el abordaje de las actividades desde el reconocimiento de los estilos de aprendizaje y la intervención pedagógica del profesor, son elementos que contribuyen al aprendizaje de los presaberes (subsunsores) y saberes necesarios asociados al estudio de las permutaciones sin repetición. Por otra parte, la estrategia constituyó un escenario novedoso para los estudiantes, al favorecer el aprendizaje, tal como indica Zapata (2012), cuando menciona que la inclusión de elementos como la presentación multimedia, los tutoriales en video, entre otros, motivan al estudiante en sus actividades de aprendizaje}, publisher = {Tecné, Episteme y Didaxis: TED}, title = {Adaptive Digital Educational Resource “The Rescue of the Kingdom”: An Adaptive Didactic Experience for Mathematical Learning}, title = {Recurso educativo digital adaptativo “El rescate del reino”: una experiencia didáctica adaptativa para el aprendizaje matemático}, doi = {10.17227/ted.num49-13146 }, author = {Jiménez Becerra, Isabel and Villareal Rivera, Diego Andrés}, }