@misc{10818/48338, year = {2016}, month = {3}, url = {http://hdl.handle.net/10818/48338}, abstract = {Purpose. The Pan American Health Organization (PAHO) and the Colombian Ministry of Health and Social Protection have determined a need for an approach to include Equity Focus (EF) and Social Determinants of Health (SDH) in health training programmes in Colombia. We studied the incorporation of EF and SDH in the curricula of several universities in Colombia to identify opportunities to strengthen their inclusion. Methods. Qualitative methodology was performed in two stages: (i) initial exploration (selfadministered questionnaires and review of curricula) and (ii) validation of the information (semistructured interviews). Results. The inclusion of the EF and SDH in university curricula is regarded as an opportunity to address social problems. This approach addresses a broad cross-section of the curriculum, especially in the subjects of public health and Primary Health Care (PHC), where community outreach generates greater internalization by students. The dominance of the biomedical model of study plans and practice scenarios focusing on disease and little emphasis on community outreach are factors that limit the inclusion of the approach. Conclusions. The inclusion of EF and SDH in university curricula in Colombia has primarily focused on increasing the knowledge of various subjects oriented towards understanding the social dynamics or comprehensiveness of health and disease and, in some programmes, through practical courses in community health and PHC. Increased integration of EF and SDH in subjects or modules with clinical orientation is recommended.}, abstract = {Propósito. La Organización Panamericana de la Salud (OPS) y el Ministerio de Salud y Protección Social de Colombia han determinado la necesidad de un enfoque para incluir el Enfoque de Equidad (FE) y los Determinantes Sociales de la Salud (DSS) en los programas de formación en salud en Colombia. Estudiamos la incorporación de EF y SDH en los planes de estudio de varias universidades de Colombia para identificar oportunidades para fortalecer su inclusión. Métodos. La metodología cualitativa se realizó en dos etapas: (i) exploración inicial (cuestionarios autoadministrados y revisión de currículos) y (ii) validación de la información (entrevistas semiestructuradas). Resultados. La inclusión de las EF y SDH en los currículos universitarios es vista como una oportunidad para abordar problemas sociales. Este enfoque aborda una amplia transversalidad del currículo, especialmente en las materias de salud pública y Atención Primaria de Salud (APS), donde la proyección comunitaria genera una mayor interiorización por parte de los estudiantes. El predominio del modelo biomédico de planes de estudio y escenarios de práctica centrados en la enfermedad y el poco énfasis en la proyección comunitaria son factores que limitan la inclusión del enfoque. Conclusiones. La inclusión de FE y SDH en los currículos universitarios en Colombia se ha enfocado principalmente en aumentar el conocimiento de diversas materias orientadas a comprender la dinámica social o la integralidad de la salud y la enfermedad y, en algunos programas, a través de cursos prácticos en salud comunitaria y APS. Se recomienda una mayor integración de EF y SDH en asignaturas o módulos con orientación clínica.}, publisher = {Family Practice}, title = {Inclusion of the equity focus and social determinants of health in health care education programmes in Colombia: a qualitative approach}, title = {Inclusión del enfoque de equidad y determinantes sociales de la salud en los programas de educación en salud en Colombia: una aproximación cualitativa}, doi = {10.1093/fampra/cmw010}, author = {Hernández-Rincón, Erwin H. and Pimentel-González, Juan P. and Orozco Beltrán, Domingo and Carratalá-Munuera, Concepción}, }