@misc{10818/48085, year = {2021}, month = {1}, url = {http://hdl.handle.net/10818/48085}, abstract = {The dropping out of students in the Massive Open Online Courses (Mooc) has been the subject of debate and concern on the part of educational researchers and practitioners during the last decade. Considering its growth as an educational trend and the emerging research generated on this topic, a systematic review of literature on 131 studies was conducted about attrition in both cMooc and xMoocs. The results highlight the role of collaboration, the sense of community, the need for certification and standardization as the main factors that affect attrition in Moocs.}, abstract = {La deserción de los estudiantes en los Cursos Masivos Abiertos y en línea (Mooc) ha venido siendo tema de debate y preocupación por parte de educadores e investigadores durante la última década. Teniendo en cuenta su crecimiento como tendencia educativa y la emergente investigación generada en esta materia, se adelantó una revisión sistemática de literatura sobre 131 estudios realizados acerca de la deserción tanto en los cMooc como en los xMooc, cuyos resultados resaltan el papel de la colaboración, el sentido de comunidad, la necesidad de certificación y la estandarización como principales factores que afectan la deserción en los Mooc.}, publisher = {Ensaio: aval. pol. públ. Educ}, keywords = {Mooc}, keywords = {Online Courses}, keywords = {Open Education}, keywords = {Dropout}, keywords = {Virtual Education}, keywords = {Certification}, title = {Retention in MOOCS: some key factors}, title = {Deserción en los MOOC: algunos factores clave}, doi = {10.1590/S0104-40362020002802667}, author = {Chiappe Laverde, Andrés and Castillo, Blanca Diana Lorena}, }