@masterThesis{10818/43778, year = {2020}, month = {9}, url = {http://hdl.handle.net/10818/43778}, abstract = {Este proyecto de investigación educativa indagó las perspectivas de los niños del grado 5to de la Institución Educativa Pública Instituto Técnico Agroindustrial de la Amazonia de Florencia Caquetá (Colombia), en conformidad con las prácticas pedagógicas relacionadas con la voz y la participación. El propósito central fue analizar cómo se incorpora la voz de los niños, como mecanismo de participación en la comprensión del proceso pedagógico en una escuela pública de básica primaria. La metodología fue de tipo cualitativo con enfoque descriptivo interpretativo. El instrumento de análisis de la investigación utilizado fue la foto narrativa. La población muestra fueron 30 estudiantes entre 10-13 años pertenecientes a los tres grados 5tos. Los resultados evidenciaron que las prácticas pedagógicas no solo se instituyen en los procesos de enseñanza y aprendizaje, sino que también se encuentran presentes en todo lo que sucede en la escuela, en las vivencias, las experiencias de la clase, el entorno físico y las reflexiones sobre su contexto educativo. Además de ello, los niños consideraron que la escuela es un escenario propicio para favorecer la participación, la escucha, la socialización, el fortalecimiento del sistema emocional y su aprendizaje. También manifestaron que el rol del profesor en los procesos de formación, desarrollo social, cognitivo, emocional y comunicativo es fundamental. Sin embargo, necesitan que los profesores y la escuela les den la palabra, escuchen su voz, favorezcan la pregunta, utilicen la tecnología, el juego y la actividad práctica.}, abstract = {This educational research project investigated the perspectives of 5th grade children of the Public Educational Institution Instituto Técnico Agroindustrial de la Amazonia de Florencia Caquetá (Colombia), in accordance with the pedagogical practices related to voice and participation. The main purpose was to analyze how the voice of children is incorporated, as a participation mechanism in the understanding of the pedagogical process in a public elementary school. The methodology was qualitative with a descriptive-interpretive approach. The research analysis instrument used was the narrative photo. The sample population was 30 students between 10-13 years old belonging to the three 5th grades. The results showed that pedagogical practices are not only instituted in the teaching and learning processes, but are also present in everything that happens in school, in the experiences, the experiences of the class, the physical environment and the reflections about their educational context. In addition, the children considered that the school is a favorable setting to favor participation, listening, socialization, strengthening the emotional system and their learning. They also stated that the role of the teacher in the processes of training, social, cognitive, emotional and communicative development is fundamental. However, they need the teachers and the school to speak to them, listen to their voice, and favor the question, use technology, play and practical activity. In conclusion, this research made it possible to understand that the pedagogical practices of elementary school according to the children's perspectives are traditional, behavioral, passive and receptive. Meanwhile, it is necessary to mobilize the school so that it listens to them assertively and gives them more participation in understanding the pedagogical processes. Today there is an opportunity to make a more active, dynamic, and creative school, which designs and adapts the curricula with the training needs required by the children of this time.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {Prácticas pedagógicas según la perspectiva de los niños de grado 5to relacionada con la voz y participación}, author = {Lozano Ortiz, Nora}, }