@misc{10818/41447, year = {2020}, month = {11}, url = {http://hdl.handle.net/10818/41447}, abstract = {In spite of the multiple competencies necessary to design and deliver proper Content and Language Integrated Learning (CLIL) lessons, the teachers’ linguistic proficiency is the primary competence considered in the accreditation of CLIL teachers in Spain. However, teachers’ competence in planning CLIL lessons is key to bilingual education. This article explores this competence and reports on the several factors that influence the level of integration of CLIL methodological principles in the lesson planning style of in-service teachers at primary and secondary education. The factors studied are the stage of education, curricular subjects, teacher education, status at school, years teaching CLIL and type of school in a sample of 383 in-service CLIL teachers. Results show statistically significant differences in all the factors studied except in the stage of education (primary-secondary) and the type of school (state-semiprivate). These results reveal a high heterogeneity in the sample, which allows the description of the CLIL teacher profiles according to the factors that influence their competence in planning and delivering CLIL lessons. It is concluded that education and training in CLIL competencies, such as planning CLIL lessons, is also necessary in order to achieve a more homogeneous competence profile of the teachers. Therefore, a review of the academic programs and of the accreditation model so as to guarantee that they include prescriptive education and training in CLIL is recommended, since the quality and sustainability of bilingual programs also depends on teachers’ competence in CLIL and not only on the students’ academic results.}, abstract = {A pesar de las múltiples competencias necesarias para diseñar y ofrecer lecciones adecuadas de aprendizaje integrado de contenido y lenguaje (CLIL), la competencia lingüística de los docentes es la competencia principal considerada en la acreditación de docentes de CLIL en España. Sin embargo, la competencia de los maestros en la planificación de las lecciones de CLIL es clave para la educación bilingüe. Este artículo explora esta competencia e informa sobre los diversos factores que influyen en el nivel de integración de los principios metodológicos de CLIL en el estilo de planificación de lecciones de los maestros en servicio en la educación primaria y secundaria. Los factores estudiados son la etapa de educación, las materias curriculares, la formación del profesorado, el estado en la escuela, los años de enseñanza de CLIL y el tipo de escuela en una muestra de 383 docentes en servicio de CLIL. Los resultados muestran diferencias estadísticamente significativas en todos los factores estudiados, excepto en la etapa de educación (primaria-secundaria) y el tipo de escuela (estado-semiprivado). Estos resultados revelan una alta heterogeneidad en la muestra, lo que permite la descripción de los perfiles de maestros CLIL de acuerdo con los factores que influyen en su competencia en la planificación y entrega de lecciones CLIL. Se concluye que la educación y la capacitación en las competencias de CLIL, como la planificación de lecciones de CLIL, también son necesarias para lograr un perfil de competencia más homogéneo de los docentes. Por lo tanto, se recomienda una revisión de los programas académicos y del modelo de acreditación para garantizar que incluyan educación y capacitación prescriptivas en CLIL.}, title = {Factores influyentes en la competencia de los docentes en servicio en la planificación CLIL}, doi = {10.5294/laclil.2019.12.2.2}, author = {Custodio Espinar, Magdalena}, }