@misc{10818/31554, year = {2017}, url = {http://hdl.handle.net/10818/31554}, abstract = {This article aims to show and explain the growing motivational, personal or af- fective dif culties that unemployed adult learners are currently facing in the English subject when they decide to retake their education in age-diverse Vocational Training Programs in the Spanish educational system. The results presented in this article are based on a multiple case qualitative study research directed in two different areas. The participants were vocational training teachers who participated in a semi-structured interview. They con rmed the increas- ing level of frustration and dropout rate that Spanish adult students are experiencing in the L2 subject of these programs, mostly due to their oral and comprehension skills. The results of this article show the numerous obstacles of adaptation to the L2 contents and methodologies that adult learners face; generally because they are surrounded by adolescent or younger class- mates who have more experience in the foreign language and a wider linguistic knowledge. It is further explained how this age heterogeneity in the English classroom leads to dif culties in the linguistic acquisition, lack of adaptation to current L2 teaching methodologies and lack of inclusion in the rest of the group, due to motivational limitations derived from fear of ridicule, self-imposed affective barriers and anxiety in the English classroom.}, abstract = {El presente artículo da cuenta de las crecientes dificultades del orden motivacional, personal o afectivo que enfrentan los aprendices desempleados de inglés cuando deciden retomar su educación en los Programas de Entrenamiento Vocacional para diversas edades en el sistema educativo de España. Los resultados que aquí se presentan están basados en un estudio de caso cualitativo múltiple desarrollado en dos áreas diferentes. Los participantes fueron profesores del área vocacional, quienes tomaron parte en una entrevista semiestructurada. Ellos confirmaron el creciente nivel de frustración y deserción que los estudiantes españoles adultos experimentan en el aprendizaje de una segunda lengua en estos programas, esto debido en gran medida a sus habilidades orales y de comprensión. Los resultados de este estudio muestran los numerosos inconvenientes de adaptación que esta población de adultos experimenta con relación a los contenidos y a la metodología de aprendizaje de la segunda lengua; generalmente estos aprendices están rodeados por adolescentes y aprendices jóvenes, quienes poseen más experiencia con la lengua extranjera y un conocimiento lingüístico más amplio. Se explica más adelante cómo esta heterogeneidad en el salón de clase conlleva dificultades para la adquisición de la lengua, la falta de adaptación a las metodologías de enseñanza actuales y la falta de inclusión con respecto al resto del grupo, debido a limitaciones motivacionales derivadas del miedo al ridículo, a}, title = {Affective Limitations in Second Language Acquisition by Spanish Adult Learners in Vocational Training Programs}, title = {Limitaciones afectivas en la adquisición de una segunda lengua en aprendices españoles adultos en programas de entrenamiento vocacional}, doi = {10.5294/laclil.2017.10.1.6}, author = {Bernal Castañeda, Sergio}, }