%0 Thesis %A Polo Rivas, Daniela Natalia %A Santamaria Castiblanco, Natalia %8 2023-02-02 %U http://hdl.handle.net/10818/54279 %X El dolor, una experiencia sensitiva y emocional desagradable, exacerbada por múltiples factores en el periodo neonatal, requiere una interpretación e identificación objetiva para lograr un manejo adecuado y dirigido. El tratamiento insuficiente del dolor conlleva a un aumento de la morbimortalidad, alteraciones en el comportamiento y en el desarrollo neurológico. Por lo anterior, es mandatorio conocer e interpretar de manera adecuada las diferentes herramientas disponibles para identificarlo, logrando optimizar manejos y considerándolo como parte esencial de los cuidados básicos del recién nacido. Objetivo: Describir los conocimientos sobre la identificación y manejo del dolor en recién nacidos que tienen los estudiantes de último año de los posgrados en pediatría de BogotáColombia. Metodología: Se realizó un análisis descriptivo de las características sociodemográficas de los participantes, así como de los conocimientos sobre identificación y manejo del dolor en recién nacidos, conocimiento y uso de guías de manejo, existencia de contenido curricular en cada facultad y la aplicación de escalas de evaluación de dolor en la práctica diaria. %X Introduction. The pain as an unpleasant, sensitive, and emotional experience, heightened by multiple factors during the neonatal period, requires an objective interpretation and identification to achieve proper and directed management. Poor pain management leads to a morbi-mortality increase and behavior and neurological development alterations. Therefore, it is imperative to know and correctly interpret the various available tools to identify it in order to optimize management and consider it as an essential component of the basic care of newborns. Objective. Describe newborn pain identification and management knowledge of the last-year students in Pediatrics postgraduate programs in Bogotá (Colombia). Methods. A descriptive analysis of participants’ sociodemographic characteristics was carried out, as well as their pain identification and management knowledge, familiarity and use of management guides, the existence of curricular content in each faculty and the applications of scales for pain assessment in the daily practice. Results. Despite knowing generalities about this topic, most participants do not feel they can identify and treat pain in a newborn. 100% support the implementation of a practical and accessible guide on this topic. Conclusion. Pain-identifying scales should be promoted in newborn units and, by doing so, implementing proper, evidence-based pharmacological and non-pharmacological therapies to reduce the long-term complications associated with it. It is essential to reinforce the education in the different Pediatrics postgraduate institutions at the National level, aiming to unify concepts in a guiding document for daily medical practice. %I Universidad de La Sabana %T Caracterización de los conocimientos sobre identificación y manejo del dolor en recién nacidos por parte de los estudiantes de último año de los posgrados de pediatría en Bogotá Colombia %~ Intellectum