%0 Generic %A Sarmiento Martínez, Ana María %A Moreno Acero, Ivan Dario %A Morón Castro, Camilo %8 2020 %U http://hdl.handle.net/10818/58673 %X This article has the objective to revise theoretically the importance of academic engagement in virtual university programs. Currently, this concept is understood as the relationship established between students and teachers and managers through the subjects and other aspects of the educational process, essential to guarantee academic success and loyalty to the institution. This text arises from the systematic bibliographic review of the research entitled “The engagement of virtual master's students at a university in Latin America. A look from the perspective of academic engagement, consumer, and strategic communication”. Here we address the concept of engagement, its developments, and applications in the labor and communicative context, until reaching the virtual academic field. The conclusion exposes the need to integrate this concept and communicative practice as a mechanism by which educational institutions can recognize the needs of students and ensure holistic academic quality; especially in virtual programs where limited attention has been paid to communicative quality and its scope on the academic success of the students %X Este artículo tiene como objetivo principal, reflexionar teóricamente sobre el lugar que ocupa el engagement académico en los programas universitarios virtuales. En la actualidad este concepto se muestra en la relación que los estudiantes construyen con los docentes, directivos, a través de las asignaturas y demás aspectos del proceso educativo cruciales para garantizar su éxito académico y su fidelidad con la institución. Este texto surge a partir de la revisión bibliográfica sistemática de la investigación titulada: El engagement de los estudiantes de maestrías virtuales de una universidad en Latinoamérica. Una mirada desde la perspectiva del engagement académico, del consumidor y la comunicación estratégica. Cuenta con nueve compontes en los que se aborda el concepto de engagement, sus desarrollos y aplicaciones en el contexto laboral y comunicativo, hasta llegar al ámbito académico virtual. Asimismo, a la conclusión, en la que se expone la necesidad de integrar este concepto y práctica comunicativa como un mecanismo con el que las instituciones educativas pueden reconocer las necesidades de los estudiantes y así asegurar la calidad académica holística. %I Praxis %K Engagement académico %K Educación virtual %K TIC %K Éxito académico %T Academic Engagement: A Key Element for Academic Success %T Engagementacadémico: un elemento clave para el éxito académico %R 10.21676/23897856.3695 %~ Intellectum