%0 Generic %A Sandoval-Cuellar, Carolina %A Alfonso-Mora, Margareth Lorena %A Castellanos-Garrido, Adriana Lucia %A Villarraga-Nieto, Angélica del Pilar %A Goyeneche-Ortegón, Ruth Liliana %A Acosta-Otalora, Martha Lucia %A Castellanos-Vega , Rocío del Pilar %A Cobo-Mejía, Elisa Andrea %8 2021-07-09 %U http://hdl.handle.net/10818/48492 %X Background Low back pain (LBP) is a condition with a high global prevalence, which is getting health professionals’ attention, including physiotherapists as they must have the skills to provide treatment that increases the patient’s quality of life. Clinical simulations could be a pedagogic strategy that facilitates adequate training for students to acquire skills to improve their professional reasoning in this clinical situation. Objective This study sought to determine the effects of clinical simulations with simulated patients (SP) on the physiotherapy students’ clinical decision-making within a role-playing (RP) scenario while caring of LBP patients. Methods This experimental study included 42 participants from two Colombian universities, randomized into two groups (SP, n = 21; RP, n = 21). The clinical skill of performing the Objective Structured Clinical Examination (OSCE-LBP) was evaluated while students cared for patients with LBP; after that, a pedagogical method was conducted that included clinical simulation and, finally, the OSCE-LBP was applied again to compare both groups. Results Changes occurred in the OSCE-LBP among both groups of students: the scores increased (0.66 and 0.59 in RP and SP, respectively), and neither of the two was superior (p value 0.01; 95%CI − 0.21 to 0.23). Conclusion Both types of simulation favor decision-making in professional reasoning in physiotherapy students during interactions with individuals with LBP. %X Fondo El dolor lumbar (DL) es una condición con una alta prevalencia mundial, que está llamando la atención de los profesionales de la salud, incluidos los fisioterapeutas, ya que deben tener las habilidades para brindar un tratamiento que aumente la calidad de vida del paciente. Las simulaciones clínicas podrían ser una estrategia pedagógica que facilite una formación adecuada para que los estudiantes adquieran habilidades para mejorar su razonamiento profesional en esta situación clínica. Objetivo Este estudio buscó determinar los efectos de las simulaciones clínicas con pacientes simulados (PS) en la toma de decisiones clínicas de los estudiantes de fisioterapia en un escenario de juego de roles (RP) en el cuidado de pacientes con dolor lumbar. Métodos Este estudio experimental incluyó a 42 participantes de dos universidades colombianas, aleatorizados en dos grupos (SP, n = 21; RP, n = 21). La habilidad clínica de realizar el Examen Clínico Estructurado Objetivo (OSCE-LBP) se evaluó mientras los estudiantes atendían a pacientes con dolor lumbar; posteriormente se realizó un método pedagógico que incluyó simulación clínica y, finalmente, se aplicó nuevamente el OSCE-LBP para comparar ambos grupos. Resultados Se produjeron cambios en el OSCE-LBP entre ambos grupos de estudiantes: las puntuaciones aumentaron (0,66 y 0,59 en RP y SP, respectivamente), y ninguno de los dos fue superior (valor de p 0,01; IC95% - 0,21 a 0,23). Conclusión Ambos tipos de simulación favorecen la toma de decisiones en el razonamiento profesional en estudiantes de fisioterapia durante las interacciones con personas con dolor lumbar. %I BMC Med Educ %T Simulation in physiotherapy students for clinical decisions during interaction with people with low back pain: randomised controlled trial %T Simulación en estudiantes de fisioterapia para decisiones clínicas durante la interacción con personas con dolor lumbar: ensayo controlado aleatorizado %R 10.1186/s12909-021-02812-7 %~ Intellectum