%0 Generic %A Curtis, Andy %8 2012-04-30 %@ 2322-9721 %U http://hdl.handle.net/10818/13706 %X This, the first part of a two-part paper, focuses on the importance of the voices of teachers in educational research, as they are key stakeholders in any educational endeavor and among the main agents of educational change. Therefore, even in the most learner-centered of approaches to teaching, it is essential to gather data from teachers. However, in examining the educational research from the 1990s to the present day, the focus appears to have shifted from teachers’ voices to students’ voices, which leaves an essential part of the picture missing. To address this absence, data was collected from language teachers on a new MA program jointly offered by a Colombian university and one in the United States, which is described in the second portion of the present article. The third portion of the present article introduces and explores the notion of ‘messy data’, and the final portion looks at the research on CLIL in Latin America in relation to teachers’ voices. %X Esta es la primera parte de un artículo de dos partes centrada en la importancia de las voces de los docentes en la investigación educativa, dado que estos son actores claves en cualquier labor educativa y son a la vez, agentes principales del cambio educativo. Por consiguiente, aún en los enfoques de enseñanza más centrados en el estudiante, es primordial poder recopilar datos por parte de los docentes. Sin embargo, al examinar la investigación educativa desarrollada a partir de la década de 1990 hasta la actualidad, la atención parece haber pasado de las voces de los docentes a las voces de los estudiantes, lo cual deja un gran vacío de información en el proceso. Para analizar esta situación, se obtuvieron datos de los docentes de idiomas en un nuevo programa de maestría ofrecido conjuntamente por una universidad colombiana y una de los Estados Unidos, cuyo análisis se describe en la segunda sección del presente artículo. La tercera sección del artículo presenta y explora la noción de "datos desordenados ", y la sección final analiza la investigación sobre el AICLE en América Latina en relación a las voces de los docentes %T Colombian teachers’ questions about CLIL: Hearing their voices – in spite of “the mess” (Part I) %T Preguntas de docentes colombianos sobre AICLE: Escuchar sus voces – a pesar del “desorden” (Parte I) %R 10.5294/laclil.2012.5.1.1 %~ Intellectum