@misc{10818/54144, year = {2023}, url = {http://hdl.handle.net/10818/54144}, abstract = {Objective: To identify the pedagogical strategies deployed over the last decade (2011–2021) in preparing teachers to work with families and communities. Methods and materials: A systematic review of academic articles extracted frof Web of Science (WoS), Scopus, and Scielo collections, whose approaches, subject matters, and results reported on teacher training processes in promoting relationships between schools, families, and communities. Results and discussion: The primary strategies identified are based on small-scale curricular changes mainly linked to problem-based lear-ning and simulations, among other didactic tools that favor immersive education and professional skill development. Conclusions: Small-scale curricular changes are alternatives mediated by the maximum use of resources. They effectively establish and promote relationships between families, schools, and communities. Thus, pre- and in-service teachers are critical agents as educators endowed with sufficient pre-paration for educational leadership and social justice.}, abstract = {Objetivo: identificar las estrategias pedagógicas utilizadas en la última década (2011- 2021), en la preparación de docentes para el trabajo con familias y comunidades. Método: revisión sistemática de artículos académicos de referencia, extraídos del conjunto de colecciones de Web of Science (WoS), Scopus y SCielo, cuyos abordajes, objetos y resultados informaron sobre procesos de preparación de docentes en la promoción de las relaciones entre escuelas, familias y comunidades. Resultados y discusión: las principales estrategias identificadas se basan en la generación de cambios curriculares a pequeña escala, que se encuentran vinculados al uso del aprendizaje basado en problemas y las simulaciones. Conclusiones: los cambios curriculares a pequeña escala resultan alternativas mediadas por el máximo aprovechamiento de recursos e intervienen efectivamente en la generación y promoción de las relaciones entre familias, escuelas y comunidades. Al respecto, el docente en formación y en ejercicio resultan agentes clave como educadores dotados de una suficiente preparación para el liderazgo educativo y la justicia social.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, title = {The Family-School Relationship in Teacher Training and Professional Development}, title = {La relación familia-escuela en la formación y desarrollo profesional docente}, doi = {10.5294/edu.2022.25.2.5}, author = {Muñoz Tique, Javier Andrés and Cárcamo-Vázquez, Héctor Gonzalo}, }