@misc{10818/27963, year = {2015}, url = {http://hdl.handle.net/10818/27963}, abstract = {The law of carriage of goods by sea has evolved from an absolute freedom framework into a system where there are limits for parties in transportation contracts. In the continental and common law recent legislations (like the Maritime Transportation Act 1949 in Spain and Commercial Code in Colombia) have been established limits to parties when they perform maritime transportation agreements. The International treaties, like the Hague Visby Rules, the Hamburg Rules and the Rotterdam Rules, regulated the matter following this purpose. Solutions given by national law, in common law and continental law, must be applied taking into account the uniformity purpose of maritime regulations. The Spanish regulation of the affreighment - transportation contract must be applied considering a fundamental and unique obligation to transport goods instead of any other rental nature. Carriage obligation must be understood as a complex duty from shipowner. There are several duties, such care and delivery of transported goods, that the debtor must perform in order to achieve the final purpose of the contract.Key words: Carriage of goods by sea contracts, carrier obligations in maritime transportation, Spanish Maritime Transportation Act, Colombian Commercial Code, Hague Visby Rules, Hamburg Rules, Rotterdam Rules}, abstract = {El derecho del transporte de mercancías por mar evolucionó desde un marco de libertad absoluta a un sistema donde hay límites para las partes en los contratos de transporte. Legislación reciente en derecho continental y en el common law (como la Ley de Transporte Marítimo de 1949 en España y el Código de Comercio en Colombia) establecen límites a las partes cuando celebran contratos de transporte marítimo. Tratados internacionales, como las Reglas de La Haya Visby, las Reglas de Hamburgo y las Reglas de Rotterdam, también regulan la materia siguiendo este propósito. Soluciones dadas por derechos nacionales, provenientes del common law y del derecho continental, debe ser aplicadas teniendo en cuenta el propósito de uniformidad del derecho marítimo. La regulación española del contrato de fletamento-transporte debe ser aplicada considerando una única y fundamental obligación de transporte de mercancías en vez de cualquier otra naturaleza de arrendamiento. La obligación de transporte debe ser entendida como compleja. Existen distintos deberes, como la custodia y entrega de la mercancía, que el deudor debe realizar a fin de alcanzar el propósito final del contrato.Palabras clave: Contratos de transporte de mercancías por mar, obligaciones del porteador en el transporte marítimo, Ley de Transporte Marítimo española, Código de Comercio colombiano, Reglas de La Haya Visby, Reglas de Hamburgo, Reglas de Rotterdam.}, publisher = {Revista Chilena de Derecho}, keywords = {Contratos de transporte de mercancías por mar}, keywords = {Obligaciones del porteador en el transporte marítimo}, keywords = {Ley de Transporte Marítimo española}, keywords = {Código de Comercio colombiano}, keywords = {Reglas de la Haya Visby}, keywords = {Reglas de Hamburgo}, keywords = {Reglas de Rotterdam}, title = {CARRIER'S OBLIGATIONS IN CARRIAGE OF GOODS BY SEA CONTRACTS}, title = {Las obligaciones del porteador en el contrato de transporte marítimo de mercancías}, doi = {10.4067/S0718-34372015000200006}, author = {Jiménez Valderrama, Fernando Augusto}, }