@article{10818/14968, year = {2010}, url = {http://hdl.handle.net/10818/14968}, abstract = {Communicative texts are educational materials for language learning that focus on the genuine use of a language for communicative purposes in a variety of meaningful contexts. Above and beyond the mere study of linguistic forms, these texts offer opportunities to communicate, interact and negotiate meaning. Three common types of English language practice are analyzed in this article: mechanical practice, meaningful practice and communicative practice. Five English texts representative of those currently used in Colombia were selected to determine to what degree they include genuine communicative tasks and, in this respect, how they encourage the development of communicative competence. The extent of communicative practice these texts offer students of English was found to be less than the amount of mechanical and meaningful practice. This information should be useful for training English teachers, particularly those who generally focus their classroom activity on the use of texts. Methodological suggestions are offered, based on the results of the study.}, abstract = {Los textos comunicativos son una clase de material didáctico para el aprendizaje de las lenguas, que presentan uso real del lenguaje con propósitos comunicativos, dentro de una gran variedad de contextos significativos. Ofrecen oportunidades de comunicación, interacción y negociación de significado, más que el simple estudio de formas lingüísticas. En el artículo se analizan tres tipos comunes de práctica de la lengua inglesa: práctica mecánica, práctica significativa y práctica comunicativa. Se escogieron cinco textos representativos de inglés, que en la actualidad se implementan en Colombia, con el fin de determinar hasta qué punto incluyen tareas comunicativas auténticas, y en este sentido, cómo fomentan el desarrollo de la competencia comunicativa. Se demostró que el nivel de práctica comunicativa que tales textos ofrecen a los estudiantes de inglés es inferior a las prácticas mecánica y significativa. Esta información intenta ser de gran utilidad para los procesos de enseñanza de los profesores de inglés, en especial para aquellos que por lo general centran sus clases en el uso de textos. Se proponen sugerencias metodológicas, teniendo en cuenta los resultados obtenidos.}, publisher = {Universidad de La Sabana}, keywords = {Material didáctico}, keywords = {Enseñanza de idiomas}, keywords = {Desarrollo de las habilidades}, keywords = {Bilingüismo}, keywords = {Competencia comunicativa}, title = {English Textbooks for Teaching and Learning English as a Foreign Language: Do They Really Help to Develop Communicative Competence?}, author = {Gómez Rodríguez, Luis Fernando}, }